Baş Ağrısı ve Stres

Baş ağrısı en sık reçete edilen hastalıkların başında gelir. Nüfusun bütününe yakın bölümü hastalıkları ile birlikte baş ağrısı tanımlar. En büyük çoğunluğunu migren ve gerilim tipi baş ağrıları oluşturur. Her iki tip baş ağrısında da stres faktörü tek sebep olmamakla birlikte en başta gelen sebeptir.

Stres sırasında salgılanan stres hormonları (adrenalin, noradren-alin) sinir sistemini etkileyerek kas gerginliğini artırırlar. Artan kas gerginliği kan akımının bozulmasına ve o bölgeye giden kan miktarının azalmasına neden olur. O bölgede zaten artan kas gerginliğinden dolayı daha çok oksijene ihtiyaç varken, kan akımının azalması oksijen ihtiyacını daha da artırır. Bu o bölgedeki ağrı reseptörlerini alarma geçirir ve ağrıya sebep olur. Yaşanan streslerin(ki tüm hastalıklar basil başına stres kaynağıdır.)pek çoğunda strese baş ağrılarının eşlik etmesi bu sebepledir.

Gerilim tipi baş ağrılarında, çember şeklinde başı saran, enseden veya alından tariflenen devamlı bir basınç hissi ve gerginlik olur. Ağrı sürekli ve künttür. Migren ağrılarına göre daha hafif ve orta şiddetlidir, günlük hayata devam edilebilir.

Migren tipi baş ağrıları ise nöbetler şeklinde gelen, nöbet sıklığı kestirilemeyen, zonklayıcı tipte, başın bir yarısından başlayıp yayılan orta ve ağır şiddetli ağrılardır. Ağrının şiddeti hastaya hiçbir şey yaptırmayacak boyuttadır.  Sesten ve ışıktan aşırı rahatsız olunur.

Baş ağrılarının büyük kısmında altta stres kaynaklı bir sebep vardır. Bu stres kaynağı, çözülmedikçe ağrılar devam edecektir. Bu tarz ağrılarda stres kaynağı, ağrının başlangıcından önceki dönemde yaşanan her şey olabilir. Daha çok stresler, bastırılmış öfke ve dürtülerden özellikle cinsellik içeren korku, kaygılardan kaynaklanır. Migrenli kişi kendine başka yollardan ifade edemediği, ‘kabullenemediği duygu durumunu aslında içsel stresini’ yarattığı bu ağrı ile ortaya koyar. Bazen ağrı, stres kaynağını hatırlatan tetikleyici faktörle karşılaşılmasından sonraki relax dönemlerine rastlayabilir. Şimdi ne oldu? Gayet rahatım,  nereden çıktı bu ağrı? Dediğimiz anlardır bunlar. Bu sebeple ağrıya sebep olan ana stresi bulmak için geniş kapsamlı analiz etmek gerekir.

Baş ağrıları çözümsüz değildir. Hayat kalitemizi düşüren, yaşamımızdan bezdiren, bizi çaresiz bırakan bu ağrılar, ağrının kaynağı olan stres kaynakları analiz edilerek, çözümlendiğinde ağrıyı yaratan faktör ortadan kalkar ve hasta bu ağrılardan tamamen kurtulur…